Saturday 1 September 2012

Sabar


بسم الله الرحمن الرحيم...

Hari ni, ana nak kongsi sikit mengenai Sabar..

Sabar boleh diterap dalam 5 aspek:

1- Sabar dalam Ibadah: Tekun melaksanakan segala perintah ALLAH dengan ikhlas dan penuh ketaatan seperti solat, puasa, zakat, haji dan amal-amal ibadah lain yang dituntut dalam Islam.
---> ramai antara kita, (termasuk ana).. yang selalu abaikan aspek ni.. ye la.. kita beribadah..tapi langsung tak usaha untuk cari kesempurnaan ibadah...sekadar adat..kalau tetiba kita rasa malas nak ibadah,maka kita pun beribadah dengan sambil lewa sahaja..sedangkan kita bertanggungjawab untuk cuba revive balik diri kita..cari punca kemalasan tu..dan atasi ~


وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا


“Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan shalat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya.” (Thaahaa:132)


2- Sabar ketika mendapat sesuatu bala dan bencana: ALLAH swt sentiasa menguji keimanan hamba-NYA dengan pelbagai kesulitan, penderitaan , bala dan bencana.
---> yang ini dah selalu sangat disebut... sampai ada yang kata..
 "Sabar, sabar.. aku dah tak larat sabar dah la.. Buang masa ja!" " Aku paling benci orang yang bila aku ada masalah dia kata Sabar, dia tak rasa apa yang aku rasa!"
Astaghfirullahal'azim.. cuba check diri..kita ada buat camtu tak? Kenapa kita nak benci orang yang suruh kita bersabar? Bukankah ALLAH yang suruh kita bersabar?

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kalian dan kuatkanlah kesabaran kalian dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri kalian) dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian beruntung.” (Aali ‘Imraan:200)


Bersabar buang masa? Yakinlah dengan janji ALLAH..

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ


“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar:10)

3- Sabar terhadap maksiat: Menahan diri daripada melakukan segala perbuatan jahat yang didorong oleh hawa nafsu yang boleh menjerumuskan seseorang ke lembah kehinaan dan kemurkaan ALLAH.
---> ya..terlalu banyak godaan di dunia ini..syaitan, nafsu.. tapi..





Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: “Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu, dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu”. Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: “Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah, dan Allah sangat berat azab seksaNya”. (Surah Al-Anfal, ayat : [48])

kita nak persalahkan syaitan nanti??? dah tak boleh..syaitan pun takut kepada ALLAH..kita bagaimana??


4- Sabar dalam perjuangan: Tidak berputus asa dan memperkuatkan kembali segala kekurangan dan kelemahan atau kegagalan dijadikan pengajaran.
---> istiqamah.. sukar..sangat sukar..tapi.,yakinlah ALLAH dah lipih kita..jangan sia-siakan peluang yang diberi..

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kalian dan kuatkanlah kesabaran kalian dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri kalian) dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian beruntung.” (Aali ‘Imraan:200)





"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar."
(Surah at-Taubah:111)



5- Sabar terhadap pengaruh duniawi: Islam menggariskan bahawa umat Islam tidak seharusnya terpengaruh dengan kenikmatan dunia yang sementara sehingga boleh melalaikan kepentingan hidup di akhirat.
---> duit..rumah..baju...handset..semua mesti branded..ish3..kita terlalu menurut nafsu..sedangkan kita tau dunia ni sementara...tapi ada yang kata.."hidup ni sekali je..so, kita enjoy.."..erm, tapi, apa guna kita enjoy di dunia sementara ni kalau kita terpaksa menderita selamanya di alam akhirat yang abadi??
So..jom sabar! Lawan nafsu..









"Dan kehidupan dunia ini bukan lain melainkan permainan dan kelalaian, dan sesungguhnya negeri akhirat itulah yang sebaik-baiknya bagi orang yang bertakwa. Oleh itu, apakah kamu tidak mahu fikirkan?"

0 comments:

Post a Comment

~Sharing is Caring~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Beli Buku Online! Mudah dan Murah!!