Tuesday 5 March 2013

Dare to Dream ^_^



بسم الله الرحمن الرحيم..
اللّهم صلّ على سيّدنا محمّد عبدك وحبيبك ورسولك النبيّ الأمّيّ وعلى آله وصحبه أجمعين

Kelip2 mata..
Eh, dah bulan 3, sebulan lagi nak tamat asasi…
Satnya.. pastu dah nak sambung degree pulak..
Pantas sungguh masa berlalu..
Dan lama sungguh cek tak mengarang panjang2 kat blog ni..

Hari ni.,., ana nak kongsi sedikit info@ilmu@maklumat (korang classify sendiri ya) ..
Tempoh hari, ana ada join satu program Hala Tuju Pendidikan anjuran Paksi Training di Masjid Shah Alam..
kira bajet nak tengok la lepas ni kita nak ambik course apa dan sebagainya..
Alhamdulillah, sangat best..dan menarik'. ^_^

Slot 1: Ust Syaari Abdul Rahman (slot ni memang ana dok tunggu..)
Slot yang paling ana suka, ^_^ .. of course sebab ada ust Syaari, ehem.
Nak buat macam mana, dah memang penyampaian Ust Syaari sangat best..

Pertamanya.. Ust bukak slot dengan video sajak Afdlin Shauki, disusuli dengan video situasi yang berlaku di Syria.. sungguh menyentap hati.. Ya ALLAH, selamatkan adik beradik kami di Syria ya ALLAH, kuatkan mereka.. ~Ust turut syarahkan sedikit sebanyak mengenai keadaan dunia Islam sekarang..
Kemudian, ust tayangkan video2 mengenai kaedah golongan kuffar cuba menguasai minda umat Islam, sejak dari dunia kanak-kanak lagi melalui rancangan kartun2 dan animasi yang hakikatnya mengandungi mesej-mesej yang sangat meracuni minda dan emosi. Kalau nak info lanjut, korang boleh tengok siri video The Arrival..

Ok, masuk tajuk. Tajuk pembentangan ust kali ini: Piawai Tentera ALLAH Berinspirasikan Muhammad al-Fateh. Dengar tajuk pun dah rasa semangat kan..^_^

3 ELEMEN UTAMA:
IMAN + ILMU + PASUKAN (JAMA’AH)
Yakin! ALLAH jadikan kita sebagai kunci kemenangan. Kalau kita tak menjadi al-Fateh, kita kena jadi tentera al-Fateh.
Kita juga kena kombinasikan Syariatullah dan Sunnatullah.. Tahajjud dan Teknologi kena seiring.., Jangan sekadar rajin beribadah, tapi tak mampu bagi manfaat kepada orang lain.. Dan jangan sekadar mahir teknologi, tanpa bab2 solat, hancur… Apabila ibadah dan ilmu seiring, insyaALLAH ada kekuatan padanya.. ^_^ .. Daie kena mantap!

WALK THE TALK!!

TIME IS BUSINESS!!

Kalau nak dikaitkan semua elemen di atas dengan zaman al-Fateh, sangat banyak kaitannya.. Seperti yang kita tahu, tentera al-Fateh ialah sebaik-baik tentera, dan Sultan Muhammad al-Fateh merupakan sebaik-baik pemerintah.. boleh rujuk hadis.
Rasulullah صلّى الله عليه وسلّم bersabda “Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukkannya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandonya adalah sebaik-baik pasukan.” [H.R. Ahmad bin Hanbal Al-Musnad 4/335].

Pertama: Sudah tentu Iman. Tiada iman, apa pun tak jadi, kehancuran menanti.. Iman itu paksi, akar tunjang dan tonggak kepada segala kejayaan tersebut. Kerana Iman kepada ALLAH dan RasulNYA lah Sultan Muhammad berjaya, dan beliau sememangnya mengimani hadis yang tertera di atas.

Kedua: Yakin! Sultan Muhammad al-Fateh, sejak kecil lagi sudah meyakini bahawa dialah yang akan membuka Kota Konstantinople, hasil didikan bapanya Sultan Murad II dan juga guru-gurunya.
Apabila diajukan provokasi oleh Raja Konstantinople yang menyatakan bahawa datuk-datuknya dan bapanya telah gagal dalam usaha menakluki Kota Konstantinople, dia dengan yakinnya menjawab : “Itu cerita mereka. Ini cerita saya.We are here to conclude it!” (sebenarnya dialog tu ana reka berdasarkan kefahaman ye.. mafhumnya lebih kurang macam tu la)

Ketiga: Ilmu! Ilmu pemerintahan, ilmu ketenteraan, ilmu agama, ilmu strategi, kreativiti dan banyak lagi.. Lihat saja bagaimana dia dididik sejak kecil. Dikelilingi oleh para alim ulama’. Beliau juga diberi pengalaman pemerintahan oleh ayahnya sebelum ditabalkan secara rasmi menjadi Sultan. Kreativiti juga satu kemestian. Pemikiran mesti luar biasa, berfikir luar kotak. Jika sekadar berfikir di bawah tempurung, mana mungkin kapal bisa berlayar di atas daratan.. apatah lagi merentasi sebuah bukit!

Keempat: Jama’ah~ Pasukan! Oho, ini sangat penting..nak dalil? Buka surah as-Soff ayat 4: korang akan jumpa.
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.
Rasanya semua pun nampak betapa pentingnya kesatuan dan pasukan. Tak logikla nak menawan Kota Konstantinople yang merupakan kota terkukuh pada zaman itu secara bersendirian. Kita kena jadi cerdik, kawan-kawan ^_^.. Raikan persamaan, Fahami perbezaan, jangan kita pula jadi agen perpecahan dalam jama’ah.. semoga ALLAH melindungi kita dari perkara itu.. fahami matlamat perjuangan, fahami manhaj sebenar.. jangan lari dari asas dan asholah perjuangan, yakni dengan manhaj Rasulullah صلّى الله عليه وسلّم..

Kelima: Displin dan Masa! .. Pembuatan meriam , orang turki tak boleh buat, diorang culik pembuat senjata dari Hungary, yang boleh siapkan senjata rahsia itu tepat pada masanya. Tiada masa untuk bertangguh. Tanpa disiplin dan perancangan rapi, barisan akan lemah, lebih-lebih lagi tenteraJundi kena Mantap! Tak boleh Loi! Tapi, Bab nilah yang kita paling lemah.. Bila bukak buku ja.. mula lah virus-virus malas menyerang.. syaitan mula bergayut di kelopak mata, .. tapi, bila FB dan Twitter dibuka, boleh pulak tahan sampai 2-3 pagi..aduh! Mujahid mujahidah sekalian! BANGKIT!!!! LAWAN SYAITAN ITU!! LAWAN KEMALASAN ITU!! MALAS ITU SATU DOSA!!

Keenam: Teknologi Tercanggih! Yang ni memang antara syarat utama..Lihat bagaimana Sultan Muhammad al-Fateh mengejutkan pihak Konstantinople dengan membawa meriam gergasi, mendahului zamannya. Bunyinya saja dah cukup menggetarkan penduduk Kota Konstantinople. Zaman sekarang pulak, daie kena canggih. Jangan jadi katak bawah tempurung.. Gunakan teknologi tercanggih selagi termampu. Manfaatkan FB, Twitter, Youtube , Instagram dan segala yang ada untuk dakwah. Dakwah kena laju! Dah bukan masanya untuk lambat macam kura-kura. Dah kena sepantas cahaya.. (Oho! Cakap kemas.. sendiri ada buat ka?? InsyaALLAH, ini peringatan buat diri juga.. sama2 improve dan buat yang terbaik ^_^)

Ok..
Kita tengok pulak syarat-syarat dan kaedah menulis visi dan matlamat yang telah diberikan oleh Ustaz.

SYARAT:

1- 8-10 baris( tak kan nak tulis sebaris saja kot?)
2- 70-80 patah perkataan
3- spesifik, unik dan jelas
4- real statement ( eg: 10 tahun lagi, saya IALAH seorang…)
5- No negative remarks ( be positive guys ^_^ V)
6- UPPERCASEkan (jadikan ia huruf besar) bagi point2 paling penting (Keyword) atau gariskan.
7- Boldkan atau warnakan perkataan-perkatan penting

SOALAN2 UTAMA:

1- Apa beza cita-cita kita dengan orang lain? Adakah ia benar-benar mencabar?
2- Selari tak dengan Islam?
3- Apa manfaat untuk ummah?
4- APa manfaat untuk mak ayah dan insan-insan tersayang?
5- Apa yang kita rasa, lihat dan dengar apabila kita dah capai cita-cita tersebut?
6- Siapa tokoh inspirasi kita dalam bidang ini?
7- Yakinkah boleh capai?

Jawab ye, Jangan tak jawab ^_^

Selepas itu, Ust suruh kitorang tulis visi dan kemudian ceritakan kepada kawan sebelah. Nak tahu tanda seseorang tu teruja dengan cita-citanya? (Maksudnya ada elemen emosi di situ, dan orang tu memang bersngguh-sungguh nak capai)

Tanda2nya:
1- Senyum, sengih, ketawa, menangis? (reaksi emosi) sebelum berbicara.
2- Mata hitam banyak bergerak ke atas dan ke ke sana ke mari serta menitiskan air mata .. (otaknya dah mampu gambarkan cita-cita itu)
3- Intonasi inggi dan yakin, tiada gugup mahupun cakap tergagap-gagap
4- Tangannya bergerak-gerak
5- Payah nak berhenti ^_^ (ye la, dah tengah excited bercerita, macam mana nak berhenti)

----
Ok.. banyak sebenarnya, tapi tak mampu nak cerita semua..

Pesanan terakhir Ust: Pastikan 3 perkara ini ada pada kita..

BERANI (spiritual) – pupuk ia dengan cara membaca sirah Rasulullah صلّى الله عليه وسلّم serta kisah-kisah Pahlawan Islam seperti Khalid al-Walid, Abu Ubaidah al-Jarrah dan lain-lain
BIJAK (intelektual) – carilah sesiapa yang boleh jadi pedorang dan penguat semangat buat diri.. banyakkan membaca ^_^
BERPASUKAN (emosional) – pilihlah untuk berpersatuan.. join la mana2 kelab atau persatuan yang bersesuaian, latih diri untuk mengurus dan bekerjasama.. ^_^


“ Siapa saya?
Sayalah al-Fateh!
Jika bukan saya, siapa lagi?
Jika bukan sekarang, bila lagi?
Lu fikir la sendiri!” ~cakap kat cermin tiap-tiap pagi..^_^

--------------
Promote sikit: FB Ust: Syaari Ab Rahman
Twitter: #rijal82
www.ibrahparadigm.com.my
http://www.iskandarfateh.com/
Youtube: iskandarfateh
---------
sumber: http://sejarah.kompasiana.com/2012/01/29/muhammad-al-fatih-penakluk-konstantinopelistanbul-434669.html
http://jerutleher.blogspot.com/2012/08/muhammad-al-fateh-sebaik-baik-pemimpin.html

4 comments:

  1. syukran , perkongsian yang cukup bernas dan telah pun berjaya menjentik semangat yang kian pudar dalam diri ini . Sultan Muhammad Al-Fateh , inspirasi pemuda pemudi !

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing! terasa lebih bersemangat pulak ni hihi :)

    ReplyDelete
  3. syukran :) entry yg sangat bermanfaat saudari. terasa bersemangat pulak nk fight for final asasi.heee.tapi sy ada masalah suka sgt tangguh kerja :(

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah..
    Terima kasih juga sbb sudi baca..
    Sama2 fight ya..
    Semoga terus istiqamah..^_^

    btw,Ana Yaafi, saya pun ada masalah sama.. tapi kita kena usaha atasi, dengan cara buat jadual dsb..

    May ALLAH bless us all

    ReplyDelete

~Sharing is Caring~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Beli Buku Online! Mudah dan Murah!!