Tuesday 7 February 2012

Karnival Maulidur Rasul 1433H di HSB

     Alhamdulillah,  ALLAH telah mengizinkan ana dan sahabat- sahabat untuk menghadiri siri Lantunan Mahabbah ke-5. Dgn nama Karnival Maulidur Rasul 1433H di Lobi Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar. meskipun kami tiba agak lewat lantaran pelbagai halangan, ana bersyukur sebab ALLAh masih izinkan diri untuk menimba ilmu.

Di HSB
    Tiba di hospital dengan Van Kuin. Terima kasih pakcik Zamri sbb susah payah mai ambik kami kat rumah sewa. Sebaik shj menjejak bumi hospital, kami segera melangkah ke lobi hospital meskipun malu kerana lewat tiba. Tiada kerusi kosong. Tak mengapa, hatiku berkata. Kami memilih untuk berdiri di satu ruang di bahagian belakang lobi. Ust Syed Abdul Kadir al Joofre sedang menyampaikan pengisian ilmu yang amat berharga..

      Antara yg beliau katakan, kita tak perlulah nak buat perubahan secara drastik, means..tiba2 nak buat amalan banyak2 secara serentak. Mengejut. Tak perlu sampai camtu..yang penting, biarpun perubahan itu kecil, biarlah ia istiqamah dan berterusan..Niat kerana ALLAH..insyaALLAH boleh punya......
~yg ana faham la..~

    Namun, tak sampai 10 minit dengar suara Ust Syed, kuliah beliau tamat..Ana hanya mampu kutuk diri sendiri.Tu la..siapa suruh bertolak lambat..Mujahidah apa camni?? Sedih sangat..

    Selepas Qasidah daripada Pelajar Maahad Darul Hadis, giliran Ustaz Abdullah b Ahmad dari KIDU pulak untuk sampaikan kuliah beliau yang bertajuk "Rasulullah Manusia Terulung". Sangat seronok dan pengisian yang diberikan sangat sesuai dengan lokasinya di HSB. Ana dapat melihat beberapa orang belum islam lalu di situ. Diam- diam, ana mendoakan supaya program yang dijalankan ini mampu membuka hati-hati mereka untuk menerima Islam. Lebih- lebih lagi kepada saudara- saudara seaqidah, semoga mampu mengamalkan gaya hidup Islam yang sebenar. Sesungguhnya, hanya ALLAH yang memegang hati- hati manusia.

     Kata beliau, setiap kesakitan dan kesukaran itu adalah ujian daripada ALLAH Taala. Antara hikmah ALLAH Taala beri ujian sakit ialah:

  • untuk menghapuskan dosa
  • sebagai ibadah kepada ALLAH Taala
  • teguran daripada ALLAH Taala
  • tanda kasih sayang ALLAH Taala
  • supaya ingat nikmat sihat
  • untuk letakkan orang yang diuji di kedudukan yang mulia di sisi ALLAH Taala.. 

 Syoknya sakit..ALLAH sayang..even ada sahabat Nabi yang baru sembuh dari sakit, memohon agar dikembalikan sakit itu kepadanya, sebab beliau rasa tak mampu beristighfar pada waktu sihat seperti sewaktu beliau sakit... Kita macam mana ya?? Merungutkah? Bersyukurkah? Tidurkah sepanjang harikah?..Yang tu sendiri jawabla ye..
 
        Pastu, ustaz sebut tentang adab-adab menziarahi orang sakit..Kalau nak tahu, sepatutnya, bila kita melawat orang sakit..bukan kita ja kena doakan orang yang sakit tu, malah, kita juga kena minta orang sakit tu doakan kita..sebab apa?? Sebab...orang sakit ni, doanya sangat maqbul..ye la, ALLAH sayang..paklong zainul asri pun cakap camtu jugak....Ringkasannya camni..:

  • segera ziarah sebaik sahaja dapat berita mengenai musibah
  • sentiasa bagi harapan dan semangat kat pesakit meskipun penyakitnya teruk..moga-moga ALLAH sembuhkan orang sakit tu.
  • Sunat letak tangan di tempat yang sakit, kemudian baca Bismillah at least 3 kali..
  • saling mendoakan ..

    Ustaz juga ada menceritakan mengenai seorang ulama'. Namanya Syeikh Abdullah Ismail. Satu hari, dia berazam untuk mengurangkan makan ..(klu x silap la..ana x berapa pasti)..tak lama lepas tu,beliau bermusafir.. tiba di destinasi, beliau terlihat penjual kurma..beliau tewas dengan nafsu, lalu membeli kurma dengan jumlah yang banyak, sedangkan beliau hanya memakan sebiji sahaja..dalam perjalanan pulang ke tempat asalnya, beliau bertembung dengan seorang lelaki yang kehilangan hambanya. Hamba lelaki tersebut telah melarikan diri..ALLAH telah menyamakan wajah Syeikh Abdullah Ismail dengan wajah hamba yang melarikan diri tu..Lalu, lelaki itu membawa beliau pulang dan menjadi hambanya. Beliau langsung tidak berkata apa-apa kerana menganggap bahawa segala yang berlaku ialah teguran ALLAH kepadanya kerana dosanya. Setelah 9 tahun, ALLAH mengembalikan wajah beliau kepada asal. Lalu lelaki tersebut membebaskannya...kerana kesabaran beliau , sewaktu tiba ajal beliau, beliau telah meminta untuk berwuduk, menunaikan solat sunat sunat dan mengucap dua kalimah syahadah...husnul khotimah..moral of the story: Bersabarlah dengan ujian ALLAH, kerana itu tanda ALLAH kasih padamu..dan orang hebat itu, sebaik sahaja dia buat dosa, terus ALLAH bagi ujian utk memadamkan dosa-dosanya..

    Banyak lagi sebenarnya yang ust cakap..takpa la..nanti sambung lagi dalam post akan datang..penat dah taip...Sikit lagi..Kuliah ditamatkan dengan Qasidah Muhammadun Saiyyidun (sayunya) dan Ya Hanana ( rancak pulak..best2)...Kemudian, Ust Ahmad membacakan doa..

    Yang bestnya..tengah- tengah Ust Ahmad tengah berkuliah, Ust Syed lalu di hadapan kami..betul2 depan mata..Waa..berseri- serinya wajah beliau..(hensem sangat sebenarnya, hehehe..jaga mata wahai diri, jaga mata..) Ana dan sahabat senyum- senyum sahaja, Tak sangka dapat tengok Ust Syed secara live..Jarak dekat pulak tu..

   Banyak lagi nak cerita ni..belum lagii cerita tentang forum di sebelah petang..Takpa- takpa..Post akan datang ya..Pen off...Salam 'Alaik..
Ust Syed Abdul Kadir al-Joofre
Ust Ahmad Abdullah

0 comments:

Post a Comment

~Sharing is Caring~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Beli Buku Online! Mudah dan Murah!!