Tuesday 7 February 2012

Indahnya Akhlak Baginda


Alhamdulillah, sempat menonton Tanyalah ustazah di Tv9 bersama Ustazah Nik Farhan Mustapha, Pensyarah dari Upm Tajuk: Ibu Alaf BAru..

Tertarik dengan sebuah cerita...
Satu hari, Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) ternampak seorang sahabat, namanya Hawwas (klu x silap ana la)..
Waktu tu di luar Madinah, ada program mcm kem..
Hawwas sdg berada di dalam kawasan muslimat.Lalu, Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) bertanya kepadanya..Apa yg sedang KAmu buat?..Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) tidak membuat sebarang tanggapan..tp, terus bertanya..
Lalu, Hawwas menjawab, Aku sedang mencari tali untuk mengikat untaku yg liar..
Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam)  pun berlalu tanpa mengatakan apa2...

Tak lama lepas tu..Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) berjumpa dgn Hawwas..Baginda (sallallahu'alaihi wasallam) tanya."Hawwas, sudah jinakkah untamu?"
Lalu, Hawwas jawab dengan teragak- agak.." Belum , Ya Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam)."..Teragak- agak kerana dia malu dan terasa ..
kerana beliau telah berbohong..Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) tidak berkata apa2 lagi..

Sekembalinya ke Madinah..Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) langsung tidak membangkitkan apa2..namun Hawwas berasa sangat malu dgn Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam)..dan tidak menunaikan Solat Berjemaah bersama Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam)  krn takut bertemu Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) ..namun..x lama lepas tu..beliau berasa sangat rindu dgn Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam)..lalu pergi ke masjid..sdg dia solat..Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) duduk di sampingnya, Hawwas mula risau, dan sengaja memanjangkan solatnya dengan harapan Rasulullah (sallallahu'alaihi wasallam) akan bangun dan beredar.

Tapi Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) berkata: "Hawwas, tak perlulah kamu memanjangkan solatmu..Aku tak akan beredar dari sini sehingga kamu menyelesaikan solatmu"..Hawwas pun, habis ja solat ..terus pusing hadap Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) dan mengaku kesalahannya..tak perlu dipaksa dan disuruh- suruh...
lalu Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) hanya menjawab: "Rahimukallah, Rahimukallah, Rahimukallah"

Lihatlah hikmahnya..Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) langsung x marah Hawwas...x paksa..x hukum.tapi, Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) mengubah Hawwas dr hati..perubahan yg bermula dari dalm diri..insyaALLAH berkekalan....Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) tidak bersangka buruk..Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam) bertutur dengan kata2 yg lembut .. Indahnya akhlak Baginda(sallallahu'alaihi wasallam)...
Aku rindu pada Rasulullah(sallallahu'alaihi wasallam)..Sollu Alaihi..  

0 comments:

Post a Comment

~Sharing is Caring~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Beli Buku Online! Mudah dan Murah!!